Vertel het verhaal van uw begraafplaats

Begraven gebeurt steeds minder en (papieren) boeken worden steeds minder verkocht.
Boeken over begraafplaatsen kunnen dus alleen maar gedoemd zijn om nauwelijks te verkopen.

Zou je denken.

Dat blijkt toch anders te zijn. Boeken over één begraafplaats verkopen zelfs redelijk tot goed.
En in combinatie met regelmatig een rondleiding over de begraafplaats, gaat de verkoop nog beter. Misschien ook iets voor u?

De Essenhof in Dordrecht, de Westerbegraafplaats in Enschede en de Bosdrift in Hilversum gingen u voor.

In voorjaar 2024 verschijnt Tuin van rust en stilte - 100 jaar R.K. Adelbert in Bloemendaal.

Een tocht langs historische monumenten, moderne grafschriften, levendige kunstwerken en bijzondere bomen, met verhalen van interessante families en onbekende Dordtenaren. In Essenhof, voor altijd in mijn hart komt de bijna 200 jaar oude Dordtse begraafplaats tot leven.

Tekst: Anja Krabben

Foto's: Edwin Bootsman

'Als iets liefs je verlaat, blijft altijd nog de liefde' is een jubileumuitgave, uitgegeven vanwege het honderdjarig bestaan van de Westerbegraafplaats in Enschede. Dit boekje is een hulde – in woord en beeld – aan deze groene, historische én levendige plek, waar aandacht is voor het verleden, oog voor de toekomst en voor voor wat de mensen willen. Een begraafplaats die ook dienst doet als herdenkingspark, geschiedenisboek van de stad en haar inwoners, als groen toevluchtsoord voor mens en dier, rustpunt en (troostende) ontmoetingsplaats. Een plek waar vele generaties Enschedeërs hun laatste rustplaats hebben gevonden en waar nog vele toekomstige Enschedeërs ook een plek zullen vinden.

Tekst: Anja Krabben

Foto's: Annabel Jeuring

De Nieuwe Algemene Begraafplaats de Bosdrift (uit 1890) is aan een nieuw hoofdstuk begonnen. het ontvangstgebouw is van binnen geheel gerenoveerd en biedt behalve onderdak aan personeelsruimten en afscheidsruimten ook aan een intiem 'grand café'. de begraafplaats is uitgebreid met natuurgraven, paden en zichtlijnen zijn gerenoveerd en nieuwe bankjes geplaatst.

Kortom: Bosdrift leeft weer. Met deze uitgave wil Uitvaartstichting Hilversum tonen hoe mooi deze meer dan 130 jaar oude begraafplaats – tevens stadspark – is, hoe boeiend de verhalen zijn over de geschiedenis en de mensen die er liggen en hoe mooi de toekomst wordt.

Tekst: Anna Kroon

Foto's: Serge Steenman

Toon ook hoe mooi en bijzonder uw begraafplaats is!

In de vorm van een met zorg uitgegeven boekje.
Elke begraafplaats heeft iets bijzonders. Dat kan van alles zijn. Oude graven, artistieke grafstenen, bijzondere symboliek, opvallende of poëtische teksten, bekende overledenen, een eeuwenoude beuk, een unieke graftrommel of een mooie calvarieberg. Toon wat uw begraafplaats bijzonder maakt.

Een begraafplaats maakt onderdeel uit van een gemeenschap, een dorp of een stad, waarvan de geschiedenis op de begraafplaats is terug te vinden. Vertel het verhaal van uw begraafplaats.

De geschiedenis, de grafarchitectuur, bijzondere flora en fauna en de daarbij behorende verhalen zijn het waard vastgelegd te worden. In tekst en beeld. In een mooi uitgegeven en handzaam boekje, als een kleinood, dat makkelijk mee te nemen is, zodat het ook ter plekke dienst kan doen als gids.
Stichting Eindelijk maakt, speciaal voor u, zo'n waardevol document over uw begraafplaats.
Licht de stenen en vertel het verhaal van úw begraafplaats.

In deze tijd van afnemend begraven (steeds meer mensen laten zich cremeren) is dit een mooie manier om op een positieve manier aandacht voor uw begraafplaats te genereren. Zorg dat mensen de weg weer naar u weten te vinden.

Wat bieden wij?
Een handzaam boekje met bijzondere verhalen over uw begraafplaats. Helder en verhalend geschreven, voorzien van sfeervolle fotografie en stijlvol vormgegeven.

Een boekje van 80 pagina’s, in het formaat 11,8 x 17 centimeter en afgewerkt met een dubbele omslag, gedrukt in een oplage van 1.500 exemplaren kost € 12.000,-.

Alle 1.500 boekjes zijn voor u, die kunt u vervolgens verkopen voor de prijs die u zelf bepaalt, op de begraafplaats en in boekhandels bij u in de omgeving. Als u wilt kunnen wij u daar ook bij helpen: opstellen van een persbericht, contact leggen met winkels et cetera.

Uiteraard is elk ander formaat, een hardcover, een andere oplage en een aangepaste vormgeving mogelijk. Dat leidt tot een andere prijs.

Hoe gaan wij te werk?
In een gesprek vooraf met u, de eigenaar en/of beheerder van de begraafplaats, wordt bepaald wat centraal komt te staan in het boekje: de geschiedenis van de begraafplaats, de architectuur of juist het groen. En welke vorm het krijgt: wordt het een sfeerreportage, een cultuurhistorisch verhaal of gaat de tekst vooral uit interviews bestaan? Het kan ook om een combinatie van meerdere onderwerpen en vormen gaan. Wij adviseren, u bepaalt.

Geïnteresseerd? Twijfelt u? Wilt u eerst één van de drie inmiddels verschenen boekjes (gratis) ontvangen? Bel: tel. 0646 124 803

Of:

Recensie van Essenhof, voor altijd in mijn hart in magazine de Terebinth, tijdschrift voor funerair erfgoed: